עמילות מכס - דואר ישראל
עמילות מכס היא אחד השירותים החיוניים שמגישה חברת סחר בינלאומי, המכירה היטב את ערוצי השילוח ונתיביו – באוויר, ביבשה או בים. תפקידו של עמיל מכס הוא להסדיר את כל הפעילות הכרוכה בייבוא ובייצוא מול רשויות המכס. שליחת מטענים וסחורות וקבלתן, אשר מותנית בהסדרת המסמכים הנדרשים לביצוען.
עולם עמילות המכס מחייב ניהול תהליכים מסובכים ומורכבים ומחייב הסתגלות לשינויים תוך כדי תנועה, בין אם זה במיסים, חוקיות יבוא (צווים ותקנות שמשתנים), בין אם זה חדשנות בטכנולוגיה מחשובית או לוגיסטית.
עמיל מכס בקיא בתחום סחר בינלאומי והוא הנציג שלכם כלפי רשויות המכס. מתפקידו להסדיר עבורכם את כל המסמכים הנדרשים ולמלא אותם כנדרש, לסווג את הסחורות על פי הקטגוריה הנכונה
עמילות מכס - כל המידע שחשוב לדעת
הזמנתי מוצר הנדרש באישור משרד התקשורת/תחבורה/חקלאות, מה עושים עכשיו?
במשלוחים הנדרשים לאישור של משרד התחבורה או התקשורת, החבילות נפתחות ונבדקות על ידי דואר ישראל בפיקוח נציג הרשויות . נציגי המשרדים (תקשורת, תחבורה וחקלאות) מגיעים באופן יזום למרכז המיון של דואר ישראל ומתבצעות בדיקות לחבילות. במידה ונציג הרשות המוסמכת מאשר את השימוש של הפריט בישראל, מתקבל אישור רשמי ויהיה ניתן להגיש את המשלוח לשחרור ממכס. במידה ונציג הרשות אינו מאשר את צריכת הטובין בישראל או מבקש פרטים ומסמכים נוספים, אנו נעדכן אתכם באמצעי הקשר שהתקבלו במערכת על ידי הספק (השירות כרוך בתשלום בגין דמי הטיפול בתהליך לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל).
איך מוציאים אישור/רישיון למוצר שהזמנתי, אתם יכולים לעזור?
דואר ישראל ישמח לסייע בהנפקת אישורים ורישיונות עבורך. במידה והינך מעוניין בשירות, יש לפנות חזרה לדואר ישראל ואנו נטפל בבקשתך. לתשומת לבך יש להעביר לנציג דואר ישראל מסמכים פרטים על מנת שנוכל לבצע את השירות בעבורך. למחירון לחצו כאן
למה אתם מאחסנים את המשלוח שלי?
מרבית המשלוחים המגיעים לארץ משוחררים ממכס טרם הגעתם למרכז המיון של דואר ישראל. על פי החוק, משלוחים ששחרורם מפיקוח המכס מתעכב מסיבות שונות (חוקיות יבוא, המתנה למסמכים מהלקוח וכד') יאוחסנו במחסן רשוי של המכס עד לשחרורם מפיקוח. משלוחים שיאוחסנו במחסן נושאים עמלות נוספות לפי המפורט במחירון דואר ישראל.
קיבלתי הודעה שעליי לספק מספר תעודת זהות – למה?
במשלוחים שערכם מעל 150$, המכס מחייב לקבל מספר תעודת זהות של הנמען. ללא מספר תעודת הזהות לא יהיה ניתן לשחרר את המשלוח מהמכס.
שימו לב! אי מסירת מספר זהות בזמן סביר תעכב את השחרור מהמכס. יש להעביר את מספר תעודת הזהות בהקדם על מנת להימנע מחיובי אחסנת המשלוח.
ראיתי באתר של הספק שהחבילה מעוכבת במכס, למה?
יש מספר סיבות לעיכוב החבילה:
- החבילה טרם הגיעה לישראל– דואר ישראל מתחיל את תהליך השחרור עוד בטרם הגעת החבילה לישראל. אנו מקבלים את מסמכי החבילה מהמשלח ומתחילים את הטיפול על מנת שנוכל להיות מוכנים לשחרור החבילה מיד עם הגעתה. סטטוס "חבילה מעוכבת" באתר מעקב המשלוח לא אומר במפורש שהחבילה עוכבה – ייתכן שהיא פשוט טרם הגיעה. ניתן לבדוק את סטטוס הגעת החבילה כאן
- המשלוח מעוכב על ידי רשויות המכס- רשות המכס רשאית לבדוק כל משלוח שנכנס לישראל והיא עושה את זה על דעתה בלבד. במידה ומשלוח עוכב לבדיקת מכס, יש להמתין לתום הבדיקה וקבלת הודעה שהמשלוח שוחרר מפיקוח מכס. שימו לב כי טיפול במשלוחים מעוכבי מכס נושא עלויות שחרור לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל.
- אחד הפריטים בחבילה נדרשים לאישור או רישיון יבוא- ישנם פריטים שייבואם תלוי בעמידה בתנאים הנקבעים על ידי הרשויות המוסמכות וזאת ללא קשר לערך הפריט המיובא ולעתים, יידרש גם אישור/רישיון יבוא פרטני. על היבואן חלה החובה לבדוק את הקריטריונים התקפים עבור כל פריט עוד בטרם ההזמנה, על מנת להימנע מעיכובים או במידת הצורך, להיות מוכן עם מסמכים רלוונטיים לטובת הפקת האישור. במידה והתקבלה הודעה שהמשלוח מעוכב על ידי משרד התחבורה או התקשורת, יש להמתין בסבלנות לגמר הבדיקה על ידי הנציג הרלוונטי. נציגי המשרדים מגיעים למרכז המיון של דואר ישראל ומבצעים בדיקות פרטניות למשלוחים המעוכבים. במידה ולאחר תום הבדיקה, נציג המשרד יאשר את המשלוח, המשלוח יועבר להמשך שחרור ממכס והפצה. במידה והנציג יחליט שיש צורך בפעולות נוספות, יתקבל SMS והודעת מייל להמשך הטיפול.
שימו לב! משלוחים הנדרשים בחוקיות יבוא והנפקת אישורים חבים בעלויות שחרור לפי המחירון באתר. (קישור למחירון)
קיבלתי מייל שעליי להמציא אישור ממשרד הכלכלה / הבריאות – מה עושים?
במידה והתקבל מידע מדואר ישראל שעליך להמציא אישור עבור טובין, יש באפשרותך להנפיק אישור באופן עצמאי ולהעביר את האישור עד 30 ימים מרגע הגעת המשלוח לישראל. חשוב מאוד שמספר מעקב הפריט יופיע על גבי האישור על מנת שנוכל לקשרו למשלוח שלך.
אנו בחברת דואר ישראל, נשמח לבצע את השירות בעבורך בעלות לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל.
שימו לב! משלוחים הנדרשים בחוקיות יבוא והנפקת אישורים חבים בעלויות שחרור לפי המחירון באתר.
אישור שיתקבל לאחר 30 ימים לא יטופל והחבילה על כלל הפריטים שבה (במידה וחבילה משולבת) לא תהיה זמינה לשחרור.
קיבלתי הודעה שיש לתת לדואר ישראל ייפוי כוח
ייפוי כוח מהווה הרשאה לסוכן המכס (דואר ישראל) לייצג אותך מול רשויות המכס ולטפל במשלוחי הייבוא והייצוא, או לבצע כל פעולת מכס בשמך. אנו מבקשים ייפוי כוח במשלוחים שערכם מעל 1000$. על מנת לייפות את כוחנו מול המכס ניתן להיעזר במדריך כאן.
אנו בחברת דואר ישראל, נשמח לבצע את השירות בעבורך בעלות לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל.
מומלץ לדאוג לנושא בהקדם האפשרי ובטרם הגעת החבילה לישראל על מנת להימנע מעלויות נוספות.
איך ניתן לדעת אם המשלוח שלי דורש אישורים או רישיונות מיוחדים ביבוא אישי?
את כל המידע בנוגע לדרישות ניתן למצוא באתרי המשרדים הרלוונטיים. חובה לבדוק את חוקיות היבוא טרם ההזמנה על מנת לחסוך עיכובים ולהיערך בהתאם עם המסמכים והאישורים הדרושים. במידה והחבילה תידרש לבדיקת נציגי הרשויות המוסמכות או להמצאת אישור/רישיון יבוא, תתקבל הודעה מסודרת בנושא. ניתן לבדוק האם המוצר דורש חוקיות יבוא מיוחדת באתר משרד הכלכלה.
למה החבילה לא אושרה על ידי הרשות המוסמכת? מוכרים מוצרים כאלה בארץ והשימוש עבורי בשבילל משהו אחר.
רק הרשות המוסמכת יכולה לאשר צריכה של מוצרים במדינה ובמידה והרשות קבעה כי המוצר לא מאושר לצריכה בישראל, ניתן לערער על ההחלטה באמצעות פנייה ישירה לרשות המוסמכת הרלוונטית. אומנם יש מוצרים שיש להם שימושים מגוונים אך כאשר מוצר מוגדר לשימוש ספציפי (לדוגמא, חלקים לכלי רכב, חלקי נשק), גם אם כוונת היבואן היא להשתמש במוצר בצורה אחרת, הפריט עדיין עומד לחוקיות יבוא וידרשו אישורים.
לחברת דואר ישראל אין נגיעה באישור/דחייה של מוצרים שחלה עליהם חוקיות יבוא וההחלטה הינה של הרשות המוסמכת בלבד.
למה המשלוח שלי עובר בדיקת מכס?
החלטה על בדיקות מכס (בדיקות פיזיות או בדיקות מסמכים) היא החלטה של רשות המיסים ואנשי המכס בלבד ואינה קשורה לדואר ישראל. תהליך הבדיקה הינו ממוחשב ו/או פיזי והמכס עורך בדיקות אקראיות לחבילות. בדיקות מכס יכולות לערוך זמן ויש להתאזר בסבלנות עד לסיום הבדיקה וקבלת החלטת המכס. במידה והמכס יבקש מסמכים נוספים – אנו ניידע אותך על כך. על היבואן חובה לספק את כל הנתונים והמסמכים הנדרשים על ידי המכס. חשוב לציין כי על פי חוק, למכס יש זכות לבדוק כל חבילה שנכנסת לישראל ללא הגבלה.
שימו לב כי טיפול במשלוחים מעוכבי מכס נושא עלויות שחרור לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל.
האם ניתן לערער על משלוח שלא אושר?
במידה ומשלוח לא אושר על ידי רשות מסוימת, ניתן לפנות באופן ישיר ועצמאי למשרד הרלוונטי. הטיפול בקבלת אישור יהיה באחריות המקבל בלבד. שימו לב! במידה והינך מעוניין לערער, המשלוח יהיה זמין לשחרור עד 30 יום מתאריך הגעתו לישראל. לאחר תום 30 הימים המשלוח לא יהיה זמין לשחרור גם אם התקבל בעבורו אישור מהמשרד הרלוונטי. אנו מדגישים, החלטה על פריט שאינו מאושר לצריכה בישראל הינה של הרשות המוסמכת בלבד ולדואר ישראל אין נגיעה לנושא!
יש לי פריט בחבילה שלא אושר אבל אני רוצה את שאר הפריטים. זה אפשרי?
לפי הנהלים וההסכמים של חברת דואר ישראל והמשלחים, לא ניתן לפצל חבילות ולא יהיה ניתן לשחרר את שאר הפריטים מהחבילה. המשך הטיפול בחבילה יעשה בהתאם להסכמים בין הדואר למשלח.
החבילה שלי שוחררה מהמכס. מתי אני מקבל אותה?
לאחר קבלת שחרור ממכס עבור חבילה, המשלוח מועבר להמשך מיון והפצה. ניתן לברר את סטטוס המשלוח בלינק הבא.
ביקשו ממני צילומים של ההזמנה. למה ואיך מעבירים את הצילומים?
עמילי המכס מסתמכים על החשבון שנשלח מהמשלח עבור כל חבילה וחבילה. במידה והמידע שמתקבל בחשבון אינו ברור או אינו מספק, מוקד עמילות המכס יבקש צילומי הזמנה ולעיתים אף הצהרת מהות על מנת לוודא שהשחרור ממכס נעשה בצורה נכונה ומדויקת. את צילומי ההזמנה יש להפיק באמצעות המדריך כאן ולשלוח לנציג המטפל להמשך תהליך הסיווג.
מומלץ לדאוג לנושא בהקדם האפשרי ובטרם הגעת החבילה לישראל על מנת להימנע מעלויות נוספות.
למדריך להוצאת מהות מאפליקציית אלי אקספרס לחצו כאן
למדריך צי"ח לחצו כאן
למדריך ייפוי כוח לחצו כאן
למכס - שאילתת חיפוש מטען לחצו כאן
לספר המכס לחצו כאן
לבקשה לאישור משרד התקשורת לחצו כאן
לפקודת הטלגרף האלחוטי לחצו כאן
למדריך למילוי בקשה לאישור לייזר – משרד הכלכלה לחצו כאן
לבקשה לאישור משרד הכלכלה לחצו כאן
למדריך מילוי בקשה לאישור אמ"ר - משרד הבריאות לחצו כאן
לבקשה לאישור אמ"ר – משרד הבריאות לחצו כאן
מה חשוב לדעת לפני שמזמינים מוצר אלחוטי לארץ? צפו בסרטון הבא