דלג לתוכן מרכזי

שחרור ממכס - דואר ישראל

מה זה מיסים בכלל? גם ביבוא אישי צריך לשלם מיסים?

בישראל ובעולם כולו, קיימים מיסים על יבוא טובין גם ליבואנים מסחריים וגם לאנשים פרטיים (יבוא אישי). מיסי היבוא בישראל מתחלקים לשלוש קטגוריות עיקריות:

מס ערך מוסף (מע"מ) – מס בשיעור קבוע הנקבע בחוק ונגבה על כל חבילה שערכה גבוה מ-75 דולר.

מכס – תשלומי מכס תלויים הן בטובין המיובאים והן בשווי הכללי של הטובין. לפי החוק הקיים בישראל כיום, יבואנים פרטיים פטורים מתשלום מכס על חבילות שערכם הכולל קטן מ-75 דולר. אם ערך החבילה גבוה מ-75 דולר, ייתכנו חיובי מכס על מוצרים מסוימים והם משתנים מפריט לפריט לפי צו תעריף המכס. מידע מלא ניתן למצוא באתר רשות המיסים.

מס קניה – מס בשיעור לא אחיד המשתנה לפי סוג המוצר המיובא.

אם המשלוח חייב בתשלום מיסים, הפריט יישא בחיוב עמלת שחרור לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל.

שחרור ממכס - כל המידע שחשוב לדעת

קיבלתי הודעה שעליי לשלם מיסים/אגרות בשביל שאוכל לקבל את החבילה שלי, מדוע?

ישנם מספר סיבות בהם יש לשלם מיסי יבוא ואגרות:

  • ערך הטובין שהוזמנו גבוה מ75 דולר ומיסי היבוא לא שולמו מראש לספק הסחורה (משלוחים DDU)
  • משלוח מסחרי עליו חלים מיסים מהשקל הראשון
  • על הטובין לעמוד בחוקיות יבוא לפי צו תעריף המכס (יש להמציא אישורים ורישיונות על מנת לשחרר את הפריטים)
  • משלוחים המאוחסנים במחסן דואר ישראל מעל 5 ימים קלנדרים.

 

איך משלמים? אני רוצה את המשלוח שלי ובמרכז המסירה הודיעו לי שאני חייב לשלם

הודעת SMS ובה כל הפרטים ואפשרויות התשלום תשלח למכשירך האישי. ניתן לבצע תשלום מאובטח באתר דואר ישראל ולאחר השלמת התשלום יהיה ניתן לקבל את החבילה במרכז המסירה.

 

איך אני יודע שהודעת התשלום שקיבלתי אמיתית?

ניסיונות פישינג (דיוג) הם בעיה קשה שנכון להיום אין לה פתרון יעיל. רובנו מקבלים הודעות המתחזות לכל מיני גרומים, ביניהם גם הודעות המתחזות לדואר ישראל. איך אנחנו יכולים לדעת שההודעה שקיבלנו מדואר ישראל היא אמיתי ולא ניסיון הונאה?

  • לשים לב לתוכן ולצורת ההודעה – היו חשדנים כלפי מסרונים הכוללים קריאות לביצוע פעולות מידיות או ניסיונות ליצירת מצב של דחיפות. הודעת הונאה תנסה ליצור תחושה שאם לא תיכנסו או תפעלו בהקדם תפגעו. הודעה שכוללת מילים כמו "דחוף", "להיכנס", "החבילה תוחזר אם לא תיכנסו ללינק" וכל מיני ניסיונות הפחדה אינם הודעות היוצאות מדואר ישראל.
  • מספר המעקב בהודעה – ניסיונות הונאה לעיתים כוללות מספרי מעקב שנראים לגיטימיים. על מנת לוודא שאכן מספר המעקב בהודעה נכון, יש להיכנס למעקב המשלוחים של דואר ישראל ולוודא שאכן קיים מספר מעקב כזה. במקרים מסוימים יופיע מספר מעקב ישן מאוד או מספר שאינו מזוהה. מומלץ להשתמש באפליקציה של דואר ישראל, בה ניתן לראות מה סטטוס החבילות שלי והאם נדרשת פעולה כלשהי. במידה ויש צורך בתשלום, יופיע קישור לביצוע התשלום בצמוד לפירוט אודות סטטוס החבילה. במקביל, כדאי לבדוק את מספר המעקב גם באפליקציה או באתר הספק וגם בשאילתת חיפוש מטען של רשות המיסים. לא להיכנס ללינק ללא שבדקנו קודם את מספר המעקב ווידאנו שהוא אכן שייך לנו.
  • האם אני בכלל מצפה למשלוח? – ניסיונות הונאה נשלחות למספרי טלפון באופן אקראי. אם אני לא מצפה למשלוח או שלא הזמנתי משלוח, אין להיכנס ללינק בהודעה.

 

למידע נוסף מומלץ להיכנס לאתר מערך הסייבר הלאומי.

 

אני לא מבין את שורות החיוב בחשבון שקיבלתי

שורות החיוב בחשבונית מחולקות ל2 קבוצות:

  • חיובי מיסים ואגרות – מסי יבוא (מכס, מע"מ, מס קניה) ואגרות מדינה (מחשב, בטחון) הם חיובים שמקורם בחוקים, צווים ותקנות של מדינת ישראל ורשות המיסים.
  • חיובי עמלות ושירותים – חיובי שנגבים על ידי דואר ישראל בעבור שירותים שאנו מבצעים עבור הלקוחות.

 

ניתן לראות פירוט והסבר על שורות החשבון כאן

 

איך מחשבים את המיסים במשלוח שלי?

מדריך המרכז את כל המידע בנושא יבוא אישי דרך הדואר ניתן למצוא כאן.

כמו כן, ניתן להשתמש במחשבון המיסים של רשות המיסים.

 

אני לא רוצה לשלם את המיסים? מה עושים עם החבילה?

במידה שלא תשולם החשבונית, אנו נפעל בהתאם להסכם הקיים מול ספק הסחורה

האם ניתן לפצל את החבילה כך שלא תשלם מיסים?

על פי חוק ולפי ההסכמים מול המשלחים, לא ניתן לפצל את המשלוחים. משלוחים שאוחדו במדינת המקור נקלטים בישראל כמאוחדים ולא ניתן לפצלם.

 

הזמנתי מוצר הנדרש באישור משרד התקשורת/תחבורה/חקלאות, מה עושים עכשיו?  

במשלוחים הנדרשים לאישור של משרד התחבורה או התקשורת, החבילות נפתחות ונבדקות על ידי דואר ישראל בפיקוח נציג הרשויות . נציגי המשרדים (תקשורת, תחבורה וחקלאות) מגיעים באופן יזום למרכז המיון של דואר ישראל ומתבצעות בדיקות לחבילות. במידה ונציג הרשות המוסמכת מאשר את השימוש של הפריט בישראל, מתקבל אישור רשמי ויהיה ניתן להגיש את המשלוח לשחרור ממכס. במידה ונציג הרשות אינו מאשר את צריכת הטובין בישראל או מבקש פרטים ומסמכים נוספים, אנו נעדכן אתכם באמצעי הקשר שהתקבלו במערכת על ידי הספק (השירות כרוך בתשלום בגין דמי הטיפול בתהליך לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל). (קישור למחירון)

 

אני לא יודע איך להוציא אישור/רישיון למוצר שהזמנתי, אתם יכולים לעזור?

דואר ישראל ישמח לסייע בהנפקת אישורים ורישיונות עבורך. במידה והינך מעוניין בשירות, יש לפנות חזרה לדואר ישראל ואנו נטפל בבקשתך. שים לב כי תידרש להעביר לנציג דואר ישראל מסמכים פרטים על מנת שנוכל לבצע את השירות בעבורך.

 

למה אתם מאחסנים את המשלוח שלי?

מרבית המשלוחים המגיעים לארץ משוחררים ממכס טרם הגעתם למרכז המיון של דואר ישראל. על פי החוק, משלוחים ששחרורם מפיקוח המכס מתעכב מסיבות שונות (חוקיות יבוא, המתנה למסמכים מהלקוח וכד') יאוחסנו במחסן רשוי של המכס עד לשחרורם מפיקוח. משלוחים שיאוחסנו במחסן נושאים עמלות נוספות לפי המפורט במחירון דואר ישראל. (קישור למחירון)

 

קיבלתי הודעה שעליי לספק מספר תעודת זהות – למה?

במשלוחים שערכם מעל 150$, המכס מחייב לקבל מספר תעודת זהות של הנמען. ללא מספר תעודת הזהות לא יהיה ניתן לשחרר את המשלוח מהמכס.

שימו לב! אי מסירת מספר זהות בזמן סביר תעכב את השחרור מהמכס. יש להעביר את מספר תעודת הזהות בהקדם על מנת להימנע מחיובי אחסנת המשלוח.

 

ראיתי באתר של הספק שהחבילה מעוכבת במכס, למה?

יש מספר סיבות לעיכוב החבילה:

  • החבילה טרם הגיעה לישראל– דואר ישראל מתחיל את תהליך השחרור עוד בטרם הגעת החבילה לישראל. אנו מקבלים את מסמכי החבילה מהמשלח ומתחילים את הטיפול על מנת שנוכל להיות מוכנים לשחרור החבילה מיד עם הגעתה. סטטוס "חבילה מעוכבת" באתר מעקב המשלוח לא אומר במפורש שהחבילה עוכבה – ייתכן שהיא פשוט טרם הגיעה. ניתן לבדוק את סטטוס הגעת החבילה כאן
  • המשלוח מעוכב על ידי רשויות המכס- רשות המכס רשאית לבדוק כל משלוח שנכנס לישראל והיא עושה את זה על דעתה בלבד. במידה ומשלוח עוכב לבדיקת מכס, יש להמתין לתום הבדיקה וקבלת הודעה שהמשלוח שוחרר מפיקוח מכס. שימו לב כי טיפול במשלוחים מעוכבי מכס נושא עלויות שחרור לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל.
  • אחד הפריטים בחבילה נדרשים לאישור או רישיון יבוא-  ישנם פריטים שייבואם תלוי בעמידה בתנאים הנקבעים על ידי הרשויות המוסמכות וזאת ללא קשר לערך הפריט המיובא ולעתים, יידרש גם אישור/רישיון יבוא פרטני. על היבואן חלה החובה לבדוק את הקריטריונים התקפים עבור כל פריט עוד בטרם ההזמנה, על מנת להימנע מעיכובים או במידת הצורך, להיות מוכן עם מסמכים רלוונטיים לטובת הפקת האישור. במידה והתקבלה הודעה שהמשלוח מעוכב על ידי משרד התחבורה או התקשורת, יש להמתין בסבלנות לגמר הבדיקה על ידי הנציג הרלוונטי. נציגי המשרדים מגיעים למרכז המיון של דואר ישראל ומבצעים בדיקות פרטניות למשלוחים המעוכבים. במידה ולאחר תום הבדיקה, נציג המשרד יאשר את המשלוח, המשלוח יועבר להמשך שחרור ממכס והפצה. במידה והנציג יחליט שיש צורך בפעולות נוספות, יתקבל SMS  והודעת מייל להמשך הטיפול.

שימו לב! משלוחים הנדרשים בחוקיות יבוא והנפקת אישורים חבים בעלויות שחרור לפי המחירון באתר. (קישור למחירון)

 

קיבלתי מייל שעליי להמציא אישור ממשרד הכלכלה / הבריאות – מה עושים?

במידה והתקבל מידע מדואר ישראל שעליך להמציא אישור עבור טובין, יש באפשרותך להנפיק אישור באופן עצמאי ולהעביר את האישור עד 30 ימים מרגע הגעת המשלוח לישראל. חשוב מאוד שמספר מעקב הפריט יופיע על גבי האישור על מנת שנוכל לקשרו למשלוח שלך.

אנו בחברת דואר ישראל, נשמח לבצע את השירות בעבורך בעלות לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל. 

שימו לב! משלוחים הנדרשים בחוקיות יבוא והנפקת אישורים חבים בעלויות שחרור לפי המחירון באתר.

אישור שיתקבל לאחר 30 ימים לא יטופל והחבילה על כלל הפריטים שבה (במידה וחבילה משולבת) לא תהיה זמינה לשחרור.

 

קיבלתי הודעה שאני נדרש לתת לדואר ישראל ייפוי כוח

ייפוי כוח מהווה הרשאה לסוכן המכס (דואר ישראל) לייצג אותך מול רשויות המכס ולטפל במשלוחי הייבוא והייצוא, או לבצע כל פעולת מכס בשמך. אנו מבקשים ייפוי כוח במשלוחים שערכם מעל 1000$. על מנת לייפות את כוחנו מול המכס ניתן להיעזר במדריך כאן.

אנו בחברת דואר ישראל, נשמח לבצע את השירות בעבורך בעלות לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל. 

מומלץ לדאוג לנושא בהקדם האפשרי ובטרם הגעת החבילה לישראל על מנת להימנע מעלויות נוספות.

 

איך אני יכול לדעת אם המשלוח שלי דורש אישורים או רישיונות מיוחדים ביבוא אישי?

את כל המידע בנוגע לדרישות ניתן למצוא באתרי המשרדים הרלוונטיים. חובה לבדוק את חוקיות היבוא טרם ההזמנה על מנת לחסוך עיכובים ולהיערך בהתאם עם המסמכים והאישורים הדרושים. במידה והחבילה תידרש לבדיקת נציגי הרשויות המוסמכות או להמצאת אישור/רישיון יבוא, תתקבל הודעה מסודרת בנושא. ניתן לבדוק האם המוצר דורש חוקיות יבוא מיוחדת באתר משרד הכלכלה.

 

למה החבילה לא אושרה על ידי הרשות המוסמכת? מוכרים מוצרים כאלה בארץ ואני בכלל משתמש בזה בשביל משהו אחר.

רק הרשות המוסמכת יכולה לאשר צריכה של מוצרים במדינה ובמידה והרשות קבעה כי המוצר לא מאושר לצריכה בישראל, ניתן לערער על ההחלטה באמצעות פנייה ישירה לרשות המוסמכת הרלוונטית. אומנם יש מוצרים שיש להם שימושים מגוונים אך כאשר מוצר מוגדר לשימוש ספציפי (לדוגמא, חלקים לכלי רכב, חלקי נשק), גם אם כוונת היבואן היא להשתמש במוצר בצורה אחרת, הפריט עדיין עומד לחוקיות יבוא וידרשו אישורים.

לחברת דואר ישראל אין נגיעה באישור/דחייה של מוצרים שחלה עליהם חוקיות יבוא וההחלטה הינה של הרשות המוסמכת בלבד.

 

קיבלתי הודעה שהמשלוח שלי לא אושר על ידי רשות מסוימת

במידה והתקבלה הודעה שהמשלוח לא אושר לצריכה בישראל בעקבות בדיקה של נציג רשות אכיפה (משרד התקשורת / תחבורה / חקלאות), הפריט וכלל הפריטים בחבילה (במידה וחבילה משולבת) לא ישוחררו ממכס. המשך הטיפול בחבילה יעשה בהתאם להסכמי הדואר עם המשלח והטיפול בזיכויים הוא באחריות המקבל בלבד.

 

למה המשלוח שלי עובר בדיקת מכס?

החלטה על בדיקות מכס (בדיקות פיזיות או בדיקות מסמכים) היא החלטה של רשות המיסים ואנשי המכס בלבד ואינה קשורה לדואר ישראל. תהליך הבדיקה הינו ממוחשב ו/או פיזי והמכס עורך בדיקות אקראיות לחבילות. בדיקות מכס יכולות לערוך זמן ויש להתאזר בסבלנות עד לסיום הבדיקה וקבלת החלטת המכס. במידה והמכס יבקש מסמכים נוספים – אנו ניידע אותך על כך. על היבואן חובה לספק את כל הנתונים והמסמכים הנדרשים על ידי המכס. חשוב לציין כי על פי חוק, למכס יש זכות לבדוק כל חבילה שנכנסת לישראל ללא הגבלה.

שימו לב כי טיפול במשלוחים מעוכבי מכס נושא עלויות שחרור לפי המחירון המוצג באתר דואר ישראל.

 

האם ניתן לערער על משלוח שלא אושר?

במידה ומשלוח לא אושר על ידי רשות מסוימת, ניתן לפנות באופן ישיר ועצמאי למשרד הרלוונטי. הטיפול בקבלת אישור יהיה באחריות המקבל בלבד. שימו לב! במידה והינך מעוניין לערער, המשלוח יהיה זמין לשחרור עד 30 יום מתאריך הגעתו לישראל. לאחר תום 30 הימים המשלוח לא יהיה זמין לשחרור גם אם התקבל בעבורו אישור מהמשרד הרלוונטי. אנו מדגישים, החלטה על פריט שאינו מאושר לצריכה בישראל הינה של הרשות המוסמכת בלבד ולדואר ישראל אין נגיעה לנושא!

 

יש לי פריט בחבילה שלא אושר אבל אני רוצה את שאר הפריטים. זה אפשרי?

לפי הנהלים וההסכמים של חברת דואר ישראל והמשלחים, לא ניתן לפצל חבילות ולא יהיה ניתן לשחרר את שאר הפריטים מהחבילה. המשך הטיפול בחבילה יעשה בהתאם להסכמים בין הדואר למשלח.

 

החבילה שלי שוחררה מהמכס. מתי אני מקבל אותה?

לאחר קבלת שחרור ממכס עבור חבילה, המשלוח מועבר להמשך מיון והפצה. ניתן לברר את סטטוס המשלוח בלינק הבא

 

ביקשו ממני צילומים של ההזמנה. למה ואיך מעבירים את הצילומים?

עמילי המכס מסתמכים על החשבון שנשלח מהמשלח עבור כל חבילה וחבילה. במידה והמידע שמתקבל בחשבון אינו ברור או אינו מספק, מוקד עמילות המכס יבקש צילומי הזמנה ולעיתים אף הצהרת מהות על מנת לוודא שהשחרור ממכס נעשה בצורה נכונה ומדויקת. את צילומי ההזמנה יש להפיק באמצעות המדריך כאן ולשלוח לנציג המטפל להמשך תהליך הסיווג.

מומלץ לדאוג לנושא בהקדם האפשרי ובטרם הגעת החבילה לישראל על מנת להימנע מעלויות נוספות.

 

אני רוצה להנפיק אישור ממשרד הכלכלה עבור הלייזר שלי, איך אני מוצא את רמת הקלאס של הלייזר?

רמת הקלאס של סמני לייזר מופיעה ברוב המקרים במפרט המוצר באתר ההזמנה. לעיתים, ניתן למצוא את רמת הקלאס גם על גבי המדבקה המודבקת על הלייזר.

שימו לב כי מוצרים בעלי קלאס 3 אינם מאושרים ביבוא אישי לפי משרד הכלכלה ולא ישוחררו ממכס. מומלץ לבדוק את רמת הקלאס לפני הזמנת המוצר. כמו כן, ללא הצגת רמת הקלאס לא יתקבל אישור על ידי משרד הכלכלה. פרטים נוספים ניתן למצוא באתר משרד הכלכלה.

למדריך לייבוא אישי באמצעות דואר חבילות או חברות שילוח לחצו כאן

למחשבון מיסי יבוא לחצו כאן

למעקב משלוחים באתר דואר ישראל לחצו כאן

למידע בנוגע למערך הסייבר הלאומי לחצו כאן

להסבר על סוגי התשלומים, המושגים והעמלות לחצו כאן

 

מידע נוסף

לתשומת ליבכם
נכון לשלב זה, הדואר אינו מטפל במשלוחי יבוא מוחזר הנדרשים בהחזר מיסים.