השירות הבולאי של דואר ישראל
בולי ישראל לא רק מלווים את המכתבים שלנו ליעדים בכל העולם, אלא גם מייצגים את התרבות, ההיסטוריה והאמנות של מדינת ישראל. כל בול שנוצר כאן הוא מעין שגריר קטן שמספר סיפור ייחודי של ישראל, החל ממורשתה ועד הטבע המופלא שלה. השירות הבולאי של דואר ישראל הוא הגוף שאחראי על תכנון, הנפקה ושיווק של בולי ישראל, חותמות דואר, ופריטים דואריים נוספים.
בזכות איכותם האמנותית הגבוהה ושמירה על גיוון בהנפקות, בולי ישראל זכו להכרה רבה בארץ ובעולם, ואף הוכרו כפריטים אספניים שמסמלים את הקשר של המדינה לאמנות ולתרבות.
מה מייחד את השירות הבולאי?
סדרות בולים ושירותים ייחודיים:
בכל שנה מנפיק השירות הבולאי כ-50 בולים בנושאים מגוונים, שמתחלקים לארבע סדרות שנתיות. הנושאים יכולים להיות קשורים לאירועים היסטוריים, דמויות מפורסמות, טבע, צמחים או חיות ייחודיות לארץ. לצד הבולים, מוצעים גם מוצרים נלווים כמו מעטפות היום הראשון, דפי אוסף ואלבומים שנתיים. אחד המוצרים המיוחדים ביותר הוא "הבול שלי" – שירות חדשני המאפשר לכל אדם לעצב בול אישי עם תמונה ייחודית, שמתאים לאירועים מיוחדים או כמתנה מרגשת.
ייחודיות ישראלית – שובל הבול:
בולי ישראל הם ייחודיים בזכות השובל שמצורף לכל בול. השובל הוא חלק נוסף בבול, הנושא מידע קצר ומעשיר על הנושא שהבול מייצג. ישראל היא המדינה היחידה בעולם שמצמידה את הספח הזה לכל בול שהיא מנפיקה, והוא הפך לאחד מהסימנים המוכרים ביותר של בולי ישראל. הסברים אלו מספקים הקשר נוסף לאוסף, והופכים את הבולים לפריטי אספנות יקרי ערך לאספנים ולחובבי היסטוריה ואמנות.
השירות הבולאי של דואר ישראל משרת מנויים רבים בארץ ובעולם. המנויים כוללים חתך רחב של החברה הישראלית – החל משרים וחברי כנסת, דרך אנשי ציבור, כלכלנים, מדענים ואקדמאים, ועד לאנשים פרטיים חובבי בולים.
המנויים הללו מקבלים גישה ישירה לבולים החדשים והמיוחדים, ויש להם גם את האפשרות ליהנות משירותים נוספים כמו מעטפות יום ראשון ודפי אוסף. הבולים נמכרים לא רק למנויים, אלא גם באמצעות סוחרי בולים בארץ ובחו"ל, וסוכנים מסחריים המייצגים את ישראל בשוק הבינלאומי.
דואר ישראל גם תומך בטיפוח הבולאות בקרב צעירים ובני נוער. באמצעות שיתוף פעולה עם מערכת החינוך וחוגי בולאות, מתקיימות פעילויות רבות שמטרתן לעודד את הדור הצעיר להתעניין בתחום האספנות. חוגי הבולאות מעניקים לצעירים כלים ללמוד על ההיסטוריה והתרבות של ישראל דרך בולים.
איך בול נולד?
הפקת בול היא לא תהליך פשוט – הוא מחייב תכנון מקיף והחלטות ממשלתיות. למעשה, כל הנפקת בול בישראל מחייבת אישור ממשלתי, בדיוק כמו הנפקת שטר כסף. התהליך כולו יכול להימשך כשנתיים.
כל שנה, השירות הבולאי פונה לציבור הרחב בהצעה להציע נושאים להנצחה על גבי בולים. הציבור יכול להציע מגוון נושאים, ביניהם אירועים היסטוריים, דמויות חשובות, צמחים ונופים ישראליים. הוועדה לתכנון בולים, המורכבת מנציגי משרד התרבות, משרד החוץ, התאחדות בולאי ישראל ונציגי ממשלה נוספים, בוחרת את הנושאים שיזכו לכבוד להופיע על הבולים החדשים.
לאחר שהנושא מאושר על ידי הממשלה, מתחיל שלב התכנון. מה יהיה הכיתוב על הבול? איזה ציור או סמל יופיע? כל פרט נבחר בקפידה, מכיוון שהשטח בבול קטן ויש להעביר בו מסר ברור ומשמעותי. בשלב זה, השירות הבולאי פונה למיטב המעצבים הגרפיים בישראל, שמשתתפים בתהליך עיצוב הבול. הגרפיקה מועברת לאישור שר התקשורת טרם ההדפסה ושיווק המוצרים.
שירות לקהל המנויים
השירות הבולאי מציע שירותים רבים למנויים בארץ ובחו"ל, כולל אפשרות לרכישת הבולים החדשים מיד עם הנפקתם, ופריטים ייחודיים נוספים כמו אלבומי בולים ומעטפות יום ראשון. השירות זמין להזמנה גם דרך יחידות הדואר וגם דרך האתר, שמאפשר למנויים להזמין את הבולים במהירות ובקלות.
בנוסף, דואר ישראל תומך בפעילות של מוזיאון הדואר והבולאות בתל אביב, שמטרתו לשמר ולהציג את ההיסטוריה של הבולאות והדואר בישראל. המוזיאון מקיים תערוכות שונות שמספרות את סיפורו של הדואר לאורך השנים, ומהווה מוקד עלייה לרגל לחובבי בולאות ואספנים.