יצוא מישראל ומסחר בינלאומי - המדריך למתחיל

עולם האינטרנט פתח בפני הגולשים לא רק הזדמנויות ליצירת רשת חברתית אישית גדולה אלא גם פתח בפני הגולש הזדמנויות עסקיות רבות המאפשרות סחר בינלאומי קל, נגיש ונח. פתיחת חנות מקוונת אשר משרתת לקוחות מכל רחבי העולם זה חלום בר השגה בעלויות הקמה נמוכות יחסית, וקיום מערכת סחר בינלאומי בין גולשים באמצעות אתרים כ e-bay  הפך לאמצעי קל, ונח למסחר בסחורות שונות ומגוונות בזירה הבינלאומית.

לצד קלות המכירה והמסחר הוירטואלי יש מספר דברים שצריך לדעת לפני שמתחילים, אז איך מתחילים ואיך עושים את זה נכון?

לקבלת הצעה למשלוח אמין, מהיר וזול, לחץ כאן

 

שלב ראשון - לבדוק שהכל חוקי לייצוא מישראל

ישנם משרדים רבים המגדירים חוקים הקשורים לייצוא מישראל של סחורות מהארץ: משרד התעשייהוהמסחר, החקלאות, הבטחון, הבריאות והאנרגיה, כל משרד והחוקים הנוגעים לסחורות הקשורות אליו.
לפני מסחר בסחורות לחו"ל כדאי לבקר באתרי המשרדים השונים ולברר, בהתאם לסוג הסחורה, האם קיימות הגבלות בייצוא מישראל של פריטים מסוג זה או שאולי נדרשות בדיקות מקדימות או אריזה מיוחדת לסחורה כזו.
במידה ומדובר, לדוגמה, במוצרי מזון (למשל שוקולד או שמן זית) כדאי לוודא במשרדי הבריאות, החקלאות ובמשרד התעשייה והמסחר שאין הגבלים על הייצוא מישראל. בנוסף, כדאי לבדוק האם יש להפיק תעודת מקור מלשכת המסחר או תעודת כשרות ממשגיח כשרות.

 

בדיקת הגבלות בארצות היעד

 

כיוון ומדובר בסחר בינלאומי, יש להתחשב לא רק בחוקים והתקנות בארץ אלא גם באלו של ארצות היעד. כל מדינה מקיימת הגבלות שונות על מוצרי יבוא. ביפן, לדוגמה, ישנה הגבלת כמות על ייבוא מוצרי קוסמטיקה. אפשר לברר מה הן ההגבלות השונות דרך חברות השילוח או באמצעות ביקור בקונסוליות השונות.


שלב החתימה על החוזה

 

חתימה על חוזה מכר חשובה בכל סוגי המסחר, אבל במסחר בינלאומי היא חשובה יותר כיוון שבין הקונה למוכר יש לא רק הבדלי אינטרסים אלא גם הבדלי תרבות, שפה, נורמות מסחריות וחוקים. במסגרת חוזה המכר כדאי לפרט את ההסכמה על תנאי הסחר הבינלאומי – ה- IncoTerms(בסיסי מחיר). מדובר ב-13 תנאים אשר הוגדרו במסגרת תנאי הסחר הבינלאומיInternational Commercial Terms, הבאים לגשר על פני פערי נהלים, כללים ותקנות הנהוגות בין סוחרים ממדינות  שונות. תנאים אלו מגדירים בבירור מי אחראי לשינוע, לביטוח ולהוצאות הנלוות במהלך מסעם של המוצרים מהמוכר לקונה. 2 תנאי הקצה ידועים כ- EXW  (הכל באחריות הקונה) ו- DDP(הכל באחריות המוכר).
במערכת מסחר מבוססת אינטרנט, התנאי המקובל הוא לרב –DDU - Delivery Duty Unpaid– מצב בו המוכר אחראי לשינוע החבילה, תשלום עבור כל ההוצאות הנלוות לשינוע ותשלום עבור הביטוח, אך ללא תשלומי מכס ומע"מ בארץ היעד, תשלומי מע"מ עליהם המוכר לא יוכל להתקזז.
בסיסי המחיר (Incoterms) עליהם מסכימים הקונה והמוכר אינם מציינים את נקודת העברת הבעלות מהמוכר לקונה אלא רק את האחריות על תהליך השינוע. נקודת העברת הבעלות נקבעת בהסכם המכר הנחתם בין הקונה למוכר.

בחירת אופן התשלום

 

אמצעי התשלום הנפוץ המקובל כיום ברשת האינטרנט הוא כרטיס אשראי או חשבון PayPalלדוגמה. כדי לאפשר סליקה יש ליצור קשר עם חברה המספקת שירותי סליקה ולהטמיע באתר את ממשק הסליקה של החברה שנבחרה. כדי לעבוד עםPayPalיש לפתוח חשבון מתאים שם.

בחירת משלח בינלאומי

 

ישנה חשיבות רבה לבחירת משלח בינלאומי אמין, אשר שילוח בינלאומי הוא מתחום התמחותו. חברת שינוע מקצועית מציעה ערך מוסף ללקוחותיה לא רק בשינוע עצמו אלא גם בטיפול בכל הנושאים הנלווים כגון מעקב אחר החבילה, ביטוח החבילה, הוכחת משלוח ועזרה במילוי כל הטפסים הנלווים לשילוח, המיועדים לרשויות השונות המעורבות בשילוח, דוגמת חברת התעופה ורשויות המכס. עלויות השילוח הבינלאומי מוערכות בין 4% ל-8% מגובה המכירה, כך שהבחירה במשלח מתאים משמעותית.

ישנן חברות שילוח בינלאומיות רבות הפועלות בארץ והתחרות בענף רבה.  בין החברות המרכזיות הפועלות בתחום ישנן חברות כ-DHL, UPS, FedEXודואר ישראל, אשר לאחרונה השיק שירות חדש בשם Eco Post. שירות זה, המיועד לסוחרים בינלאומיים, מאפשר שליחת חבילות (במשקל של עד 2 ק"ג) ומעקב אחריהן גם מחוץ לגבולות הארץ עד לביצוע המסירה.

טפסים

 

מילוי טפסים קפדני הוא שלב הכרחי בתהליך המסחר הבינלאומי, בגלל הגורמים השונים המעורבים בתהליך. רשויות מכס בשתי המדינות, חברות ההובלה הימיות/ אויריות / יבשתיות המעורבות ועוד. בין הטפסים אותם יש למלא: חשבון הספק, תעודת אריזה / מפרט, שטר מטען ימי / אוירי / משולב.
לכל מדינה יש את הדרישות שלה לפרטים שיהיו כלולים בטופס חשבון הספק. חברות השילוח יכולות להעניק ייעוץ בקשר למילוי טפסים אלו, ולעתים אף לעזור או למלא את הטפסים בשם היצואן. מספר חברות שילוח אף מקבלות טפסים מקוונים ודואגות להפיק טפסים אלו בעצמן, ולעתים אף להעניק הנחה על טפסים הממולאים באופן זה.

ביטוח החבילה בתהליך השינוע הבינלאומי

חברות שילוח מציעות אפשרויות ביטוח חבילות משונעות בביטוח סטנדרטי, המכסה לרב עד סכום מבוטח מסוים, שאינו גבוה במיוחד. כאשר תכולת החבילה יקרה במיוחד יש לרוב אפשרות לברר בנוגע לרכישת ביטוח נוסף (בעלות נוספת) אשר יכסה על ההפרש בין מחיר החבילה ותכולתה לסכום הפיצוי הסטנדרטי הקבוע עבור חבילות משונעות.



לקבלת הצעה למשלוח אמין, מהיר וזול, לחץ כאן


פתח צ'אט